خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تشریح دلایل پلمب مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها

تشریح دلایل پلمب مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها

نشست خبری مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها برگزار شد و اعضای این مجمع خواستار پیگیری وزیر علوم درباره رفع پلمب دفتر این مجمع شدند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست خبری مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست محمدرضا مرندی، محمد حسین یادگاری، فرهاد جوانمردی، خوانین‌زاده و محمود احمدی اعضای مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها حضور داشتند.

در ابتدای این نشست که با حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی برگزار شد، سید محمدرضا مرندی دبیر مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها  با اشاره به تاریخچه تشکیل مجمع صنفی گفت: مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی کشور از سال ۷۸ آغاز به کار کرد و در سال ۸۱ یعنی حدود ۱۴ سال پیش رسمیت یافت به طوریکه این مجمع در وزارت کشور ثبت شده و نخستین و فراگیرترین مجمع صنفی کشور است.

وی با بیان اینکه انتخابات پنجمین دوره مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها امسال برگزار و اعضای این مجمع با نظارت وزارت کشور انتخاب شدند گفت: براساس اساسنامه مجمع وظیفه اعضای مجمع این است که حقوق مادی و معنوی  اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را پیگیری کنند  وکمیته رفاهی نیز یکی از کمیته‌های این مجمع است.

مرندی افزود: ساختمان مرکزی وزارت علوم یک اتاق در اختیار مجمع قرار داده بود که این اتاق به عنوان دفتر مجمع با مجوز کتبی دو وزیر واگذار شد تا اساتید بهتر بتوانند با وزارت علوم در ارتباط باشند و حالا این دفتر پلمب شده است و ما دلیل آن را نمی‌دانیم.

دبیر مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها ادامه داد: در ابتدا نامه‌ای به مجمع زدند که باید دفتر پلمب شود و ما رایزنی‌هایی انجام دادیم که این کار صورت نگرفت ولی پس از آن نامه دومی ارسال کردند که براساس این نامه تا پایان خرداد باید مجمع پلمب می‌شد. البته ما به دنبال ارتباط با مسئولان وزارت علوم بودیم و خودمان را خدمتگزار اعضای هیات علمی کشور می‌دانیم زیرا رای خود را بر همین اساس از وزارت علوم دریافت کردیم.

وی با اشاره به اقدامات متعدد مجمع برای اعضای هیات علمی اظهار داشت: در دولت دهم و یازدهم نامه نگاری‌هایی پیرامون مشکلات اعضای هیات علمی با مسئولان داشتیم که مشکلات برطرف شد. حتی در رابطه با بی عدالتی‌هایی که اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد به آن معتقد بودند نیز نامه نگاری‌هایی انجام دادیم که نتیجه آن افزایش حقوق اعضای هیات علمی بود.

مرندی گفت: درباره پلمب نیز تلاش بسیاری انجام دادیم تا با معاون وزیر جلسه داشته باشیم حتی بیش از ۳۰ بار پیگیری کرده و نامه رسمی زدیم تا یک ملاقات برگزار شود تا هم مسائل صنفی را در میان بگذاریم و هم علت پلمب را بدانیم زیرا دفتر ما تنها یک اتاق است که جایی را هم اشغال نکرده ولی حتی یک جلسه با ما برگزار نمی‌کنند تا علت پلمب این دفتر را بدانیم.

* اعلام غیر رسمی دلیل پلمب مجمع صنفی

دبیر مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: به صورت غیر رسمی به ما گفته‌اند که دلیل پلمب دفتر مجمع انجام فعالیت‌های مجمع برای اعضای هیات علمی بوده است به طوریکه ما با برخی دستگاه‌ها وارد مذاکره شدیم و ترتیبی صورت گرفت که واحدهای مسکونی به صورت اقساط در اختیار اعضای هیات  علمی قرار بگیرند که گفتند این اقدامات بسیار مورد استقبال قرار گرفته ولی به دلیل اینکه آدرس وزارت علوم در نامه‌ها لحاظ شده مجمع پملب می‌شود.

وی اضافه کرد: ما یک مجمع غیر انتفاعی هستیم و درآمدی نداریم به طوری که برای تامین هزینه‌های جاری هم به طور شخصی اقدام می‌کنیم،‌دفترمان در وزارت علوم است و آدرس دفتر خودمان را در نامه‌ها درج کردیم و از کاغذ وزارت علوم نیز استفاده نکردیم ولی حتی اگر این کار اشکالی هم داشته باشد آیا نباید ابتدا به ما تذکر می‌دادند؟ حتی در اساسنامه مجمع نیز ذکر شده که دفتر مرکزی مجمع در وزارت علوم است.

مرندی ادامه داد: اگر قرا راست دفتر ما را بگیرند باید با نامه و دستور کتبی وزیر این کار صورت گیرد. در حالی که دستور وزیر چنین مسئله‌ای نیست، البته می‌گویند این کار با نظر وزیر انجام شده ولی براساس شناختی که از وزیر داریم بعید می‌دانیم این صحبت‌ها درست باشد و احتمال می‌دهیم این کار از سوی برخی از مدیران میانی وزارت علوم انجام شده باشد.

وی ادامه داد: یک تحلیل هم این است که واحد رفاهی وزارت علوم نتوانسته کاری برای اساتید انجام دهد و در مقابل مجمع صنفی با امکانات محدود تسهیلات بسیاری را بدون هزینه برای اعضای هیات علمی جذب کرده است و شاید فعالیت‌های موفق مجمع عدم فعالیت‌های وزارت علوم را آشکار کرده و چنین مسئله‌ای سبب ناراحتی مدیران شده است.

مرندی خاطرنشان کرد: ما یک مجمع صنفی هستیم و براساس اساسنامه حق نداریم کار سیاسی انجام دهیم و همواره تاکید داشتیم این مجمع باید یک مجمع صنفی باقی بماند، در دوره‌هایی تحت عنوان مجامع صنفی اقدامات سیاسی انجام می‌شد در حالی که این کار ممنوع است ولی ظاهرا برخی مسولان در وزارت علوم چنین مسئله‌ای باب میلشان نیست و می‌خواهند کار سیاسی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: وزارت علوم مشکل مکان ندارد و ساختمان‌های متعدد تخلیه شده دارد و ما از وزیر می‌خواهیم که در این مسئله به طور شخصی ورود کند تا مشکل حل شود، از وزیر می‌خواهیم اجازه ندهد مسائل اختلاف انگیز و تنش زا آنهم در آستانه ترم جدید دانشگاه‌ها و در شرایطی که رئیس جمهور بر حفظ وحدت در جامعه تاکید کرده است صورت گیرد.

مرندی با بیان  اینکه این مشکل از طریق تعامل و گفت‌وگو حل می‌شود گفت: ما در رابطه با اصلاح آیین نام ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه پیشنهاداتی را مطرح کردیم و تمام تلاش‌های ما رفاهی نبود ولی حتی یک جلسه هم نتوانستیم با معاون وزیر داشته باشیم.

دبیر مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه ادامه داد: ما بارها به صورت کتبی از محمد حسین امید معاون وزیر علوم درخواست کردیم که بتوانیم وی را ملاقات کنیم ولی این کار صورت نگرفت.

وی افزود: اگر مشکل ما حل نشود باز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهیم، ما نمایندگان اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستیم و جلسات را هر بار در یکی از دانشگاه ها برگزار می‌کنیم ولی نمی‌دانم چطور ممکن است که شورای صنفی دانشجویی هم در وزارتخانه دفتر دارد ولی اساتید نباید دفتر داشته باشند.

مرندی گفت: فکر می‌کنیم اطلاعات غلطی به مسئولان وزارت علوم داده شده است که ما حاضر به گفت وگو هستیم تا مشکلات برطرف شود، ما یک مجمع صنفی از جنس اعضای هیات علمی دانشگاه هستیم که درآمدی نداریم و دولت باید اتاق و لوازم اداری را در اختیار ما قرار دهد.

وی با بیان اینکه مجامع صنفی دیگری در دانشگاه ها در حال تشکیل است گفت: مجامع صنفی در یک صنف نمی‌توانند متعدد باشند، وقتی یک مجمع صنفی قانونی وجود دارد چرا باید مجمع دیگری در این حوزه فعالیت کند؟ این مسئله محل اشکال است.

دبیر مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها عنوان کرد: براساس اساسنامه نمی‌توانند مجمع ما را منحل کنند زیرا براساس روال مورد تائید وزارت کشور انتخابات این مجمع برگزار می‌شود.

* روند برگزاری انتخابات مجمع صنفی اعضای هیات علمی

مرندی عنوان کرد: دوره مجمع هر سه سال یکبار تمام می‌شود و دوره جدید برگزار می‌شود که سه ماه قبل از اتمام دوره باید انتخابات جدید برگزار شود که این انتخابات با دعوت از اعضای هیات علمی از طریق روزنامه رسمی صورت می‌گیرد و انتخابات با حضور ناظر وزارت کشور انجام می‌شود

وی افزود: به طور معمول ۱۵۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه در این انتخابات شرکت می‌کنند و ۷ نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل با اکثریت آرا انتخاب می‌شوند.

* جوانمردی: ارائه تسهیلات مسکن به اعضای هیات علمی از طریق مجمع صنفی انجام شد

در ادامه این نشست فرهاد جوانمردی مدیر اجرایی و عضو شورای مرکزی مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها با بیان اینکه در وزارت علوم متولی امور رفاهی اساتید وجوه قانونی ندارد گفت: در برنامه چهارم توسعه مصوبه‌ای از سوی مجلس ابلاغ شد که براساس آن ستاد رفاهی اعضای هیات علمی دانشگاه در چارچوب خاصی تشکیل شود که این کار صورت گرفت ولی در برنامه پنجم توسعه این ستاد تائید نشد. بنابراین بخشی که متولی امور رفاهی بود تحت عنوان مشاور معاونت مالی و اداری وزارت علوم به فعالیت نیمه رسمی خود ادامه داد و سعی بود که بتوانند برنامه‌هایی که در برنامه چهارم شروع کردند تمام کنند و فعالیت جدید شروع نکردند.

وی اضافه کرد: مجمع صنفی خود را تنها متولی حل مشکلات اعضای هیات علمی می‌دانند به طوریکه با بنیادهایی مانند ستاد اجرایی حضرت امام خمینی (ره)،‌بنیاد موقوفات و بنیاد مستضعفان مذاکره کردیم تا از امکانات آنها بتوانیم استفاده کرده و در سه مرحله مسکن هایی را در اختیار اساتید قراردهیم که این مسکن‌ها با اقساط ۲۴ ماهه و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از مبلغ به صورت پیش قسط در اختیار اساتید قرار داده می‌شد که مورد استقبال اساتید قرار گرفته شد.

جوانمردی گفت: همچنین از طریق کمیته بهداشتی مجمع نیز کمک‌ هزینه درمانی اساتید برای جراحی‌های بزرگ را با مذاکره با بیمارستان‌ها هماهنگ کردیم.

وی ادامه داد: با پلمب دفتر بخشی از فعالیت‌های ما محدود شده و طبیعی است که اعتراض  اساتید نیز وجود داشته باشد.

همچنین ببینید

تغییر شیوه‌ نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی حرفه‌ای

تغییر شیوه‌ نامه تعیین صلاحیت اساتید وزارت بهداشت

رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت از تغییر شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *