خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » پیش‌بینی ۱۹۲ بورس خارج از کشور در سال ۹۵

پیش‌بینی ۱۹۲ بورس خارج از کشور در سال ۹۵

صدور بورس خارج از کشور در سال ۹۴ با روند کاهشی روبرو بود که منجر به تفویض اختیارات به دانشگاه ها در سال ۹۵ گردید.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر مجتبی صدیقی صبح امروز در نشستی خبری با ارائه گزارش عملکرد این سازمان در سال گذشته و برنامه های پیش روی آن از تغییر سیاست بورس خارج خبر داد و گفت: تفویض اختیارات به دانشگاه ها محور اصلی سیاست بورس در سال ۹۵ است و به همه دانشگاه ها اعلام شده سهمیه مورد نیاز خود را از رشته های جدید و اولویت های نقشه علمی کشور اعلام کنند.

وی ادامه داد: نهایتاً ۱۹۲ سهمیه بورس در آزمون دکترا برای خارج از کشور پیش بینی شد.

وی گفت: این سهمیه ها در حال حاضر مشخص شده است که برای هر دانشگاه چه تعداد است و متقاضیان علاوه بر رشته های داخل، می توانند در این سهمیه ها نیز شرکت کنند.

روند کاهشی صدور احکام بورس داخل در سال ۹۴

صدیقی در ادامه با اشاره به احکام صادره بورس داخل در سال ۹۴، گفت: احکام صادره بورس داخل در سال گذشته با روند کاهشی روبرو بود. با وجود فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در حال حاضر نیاز به بورس کم شده است.

وی یادآور شد: در سال ۹۴، ۴۵۲ حکم بورس داخل صادر شده که از این تعداد ۳۱۴ مورد مربوط به دانشجویان دکتری داخل و بورسیه‌های سال‌های قبل هستند و همچنین ۱۳۸ مورد آن مربوط به مربیان دانشگاه‌ها بود که از امکان بورس داخل برای دوره دکتری استفاده کردند.

روند صدور احکام بورس متوقف نشده است

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: برخلاف برخی خبرها که اعلام شده بود جایابی دانشجویان بورسیه متوقف شده است، جایابی و صدور حکم این دانشجویان با توجه به اعلام نیازهایی که از دانشگاه‌ها دریافت می‌کنیم، صورت می‌گیرد.

صدور ۱۴ حکم بورس خارج در سال ۹۴

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که بورس خارج با روند کاهشی روبرو بوده است، افزود: سال ۹۴ تنها ۱۴حکم بورس ۹۴ داشتیم و علت آن هم این بود که در سال ۹۳ قبولی‌هایی که از طریق آزمون داشتیم، همزمان در دکتری داخل نیز پذیرفته شده بودند و در دریافت اعلام نیاز دانشگاه‌ها، خیلی موفق نبودند، دانشگاه‌ها در انتخاب دانشجویان و اعلام نیاز چندان همکاری نداشتند که همین مسئله باعث شد که روند بورس ۹۵ تغییر کند.

صدیقی اعلام کرد: ۳۳۳ بورس خارج از کشور در حال حاضر داریم که هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند و نسبت به سال ۹۳ که ۵۹۵ نفر بودند، با کاهش روبرو بوده‌اند.

بازگشت ۱۰۱ نفر بورسیه خارج از کشور در سال گذشته

وی در ادامه به بازگشت بورسیه‌ها در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰۱ نفر بورسیه به کشور بازگشته و به محل خدمت خود در دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند. آنچه که در سال ۹۴ بسیار رشد داشت، افزایش دوره‌های فرصت مطالعاتی کوتاه مدت دکتری داخل بود که نسبت به سال ۹۳، ۶۸ درصد رشد داشت که در سال ۹۴ به یک هزار و ۳۴۸ نفر افزایش یافت که از این تعداد یک هزار و ۱۱۰ نفر به خارج از کشور اعزام شده و ۲۳۸ نفر فرصت مطالعاتی خود را در دانشگاه‌های داخل گذراندند.

۷ کشوری که بیشترین فرصت مطالعاتی دکتری را به خود اختصاص دادند

صدیقی با اشاره به هفت کشور اولی که دانشجویان فرصت تحقیقاتی خود را در خارج از کشور گذراندند، گفت: کشورهای آمریکا، ایتالیا، آلمان، کانادا، اسپانیا، هلند و فرانسه هفت کشوری بودند که دانشجویان بیشترین مراجعه را برای گذراندن فرصت تحقیقاتی خارج از کشور به آنجا داشتند.

استفاده ۲۱ هزار دانشجو از تسهیلات ارزی

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۱ هزار دانشجو در خارج از کشور از تسهیلات ارز دانشجویی استفاده کردند، افزود: البته تعداد آنها نسبت به سال ۹۳ کاهش داشت چرا که هر چه ارز مبادله‌ای به بازار آزاد نزدیک شود، تقاضا کمتر می‌شود.

لغو مجوز ۲۷ مؤسسه اعزام دانشجو در سال ۹۴

معاون وزیر علوم در ادامه به مؤسسات اعزام دانشجو اشاره کرد و گفت: سال ۹۳ بازرسی از این مؤسسات به صورت جدی انجام شد، ۱۰۰ مورد بازرسی صورت گرفت، ۱۱ جلسه کارگروه تشکیل شد و ۲۲۷ گزارش عملکرد مؤسسات بررسی شد که در ۲۰۰ مورد مجوز این مؤسسات تمدید و ۲۷ مورد به دلیل عدم رعایت مقررات لغو شد.

صدیقی تاکید کرد: در سال ۹۴ با وجود اینکه درخواست زیادی برای ایجاد مؤسسات اعزام دانشجو ارائه شده بود، با هیچ درخواستی موافقت نشد.

بازنگری دستورالعمل انتقال دانشجویان خارجی به داخل

وی در ادامه به شورای انتقال دانشجو در سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۲۷۷ دانشجو از خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل برای گذراندن تحصیلات وارد شده‌اند که نسبت به سال ۹۳، ۲.۵ برابر با افزایش روبرو بود. همچنین دستورالعمل انتقال دانشجویان خارج به داخل بازنگری شده که اوایل امسال بعد از تصویب، ابلاغ می‌شود.

پرداخت نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان وام دانشجویی

وی در ادامه به برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ علیرغم کمبود اعتبارات و عدم تخصیص کامل به صندوق رفاه دانشجویان از جهت پوشش خدمات رفاهی، سال خوبی را داشتیم. ۳۷۱ میلیارد تومان به عمده دانشجویان پرداخت شد که این مبلغ در سال ۹۳، ۲۵۱ میلیارد تومان بود.

افزایش وام ویژه دکتری در سال ۹۵

صدیقی ادامه داد: در سال گذشته به تمام وام‌های تحصیلی پاسخ داده شد و وام ویژه دانشجویان دکتری رشد خیلی خوبی داشت به طوری که ۲۲ میلیارد تومان وام دکتری در سال گذشته پرداخت شد و سال ۹۵ وام این دانشجویان از نظر کمیت و تعرفه بعد از تصویب هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

همچنین ببینید

رئیس مرکز جذب هیأت علمی شورای تحقیق جذب هیات علمی

تشکیل شورای تحقیق جذب هیات علمی در دانشگاه ها

رییس مرکز جذب وزارت علوم اعلام کرد: به منظور تسریع در امر تحقیقات و نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *