خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » تشریح تصمیمات اخذ شده در خصوص بورسیه‌ ها از سوی وزیر علوم

تشریح تصمیمات اخذ شده در خصوص بورسیه‌ ها از سوی وزیر علوم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تشریح جزئیات تصمیمات در مورد بورسیه‌ها پرداخت.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، وزیر علوم، با توجه به تداوم طرح موضوع بورسیه‌ها در بعضی از رسانه ها اعلام کرد: پس از سخنان اخیر مقام معظم رهبری در ملاقات ماه مبارک رمضان و ابراز ناراحتی از تداوم رسانه ای بودن موضوع و نگرانی از آسیب های ایجاد شده، وزارت علوم با اعلام نهایی تصمیمات متخذه، امیدوار است همگان با تأسی از روش و منش امام راحل (ره) ورهبر معظم انقلاب در تاکید بر شئونات نظام اسلامی و اجرای امور بر مدار قانون، از مجادلات بی حاصل و جوسازی های رسانه ای پرهیز کنند.

وزیر علوم در پاسخ به سؤالی در خصوص چگونگی تصمیمات  اتخاذ شده گفت: وزارت علوم با استفاده از اختیارات قانونی و در نظر گرفتن حداکثر مساعدت، موضوع بورسیه ها را مجدداً مورد بررسی قرار داد و تصمیمات زیر را برای اجرا ابلاغ کرد :

۱- با ادامه تحصیل دانشجویانی که تاکنون موفق به ارائه اعلام نیاز از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی نشده‌اند با پرداخت شهریه از سوی وزارت موافقت و مقرر شد برای آن دسته از دانشجویان که تا پایان تحصیل موفق به ارائه اعلام نیاز می‌شوند، حکم بورس صادر گردد و مقرری آنان پرداخت شود . همچنین دانشجویانی که موفق به ارائه اعلام نیاز تا پایان دوره تحصیل خود نشوند، وزارت طبق مقررات برای جایابی آنها اقدام می کند. در این صورت،دانشجویان موظف به خدمت در محل جایابی شده می باشند و چنانچه، مایل به خدمت در محل جایابی شده توسط وزارت نباشند، می‌بایست براساس تعهدی که داده‌اند هزینه تحصیل خود را بپردازند. کسانی که موفق به ارائه اعلام نیاز نشوند و وزارت نیز نتواند آنان را جایابی کند، هزینه تحصیل آنان به عهده اداره کل بورس بوده و تعهد آنان لغو گردد.

۲- دانشجویانی که در زمان صدور حکم بورسیه یا طی دوره مذکور در بخش‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با پست سازمانی شاغل بوده یا می‌باشند، می‌بایست نسبت به تعیین تکلیف موضوع مبنی بر استرداد وجوه دریافتی هر یک از حالت‌های اشتغال یا بورس، بنا به تشخیص اداره کل بورس اقدام کنند. در غیر این‌صورت بورسیه آنان ابطال و هزینه‌های پرداختی مسترد گردد.

۳- بورسیه‌های اعزام شده به خارج که شرایط اولیه بورس را نداشته‌اند، بنا به شرایط و حساسیت های تحصیل در خارج از کشور با نظارت بیشتر و کنترل کیفیت تحصیل، به تحصیل خود با استفاده از بورس ادامه دهند.

۴- ایثارگران در چارچوب توافقات انجام شده فیمابین سازمان امور دانشجویان و بنیاد شهید و امور ایثارگران به تحصیل خود ادامه دهند و شهریه آنها با هماهنگی دو نهاد پرداخت شود.

۵- مربی‌هایی که تاکنون موفق به اخذ موافقت از هیأت امناء دانشگاه خود نشده‌اند، به تحصیل خود ادامه دهند. این دسته از پذیرفته شدگان چنانچه تا پایان شهریورماه ۹۴ موفق به اخذ مجوز از هیأت امناء نشوند، برای ادامه تحصیل می‌بایست مانند سایر دانشجویان شاغل نسبت به تعیین تکلیف وضعیت اشتغال خود مبنی بر انصراف از تحصیل یا شغل خود و یا اخذ مرخصی بدون حقوق اقدام کنند .

۶- کسانی که با هر وضعیت اولیه، تاکنون فارغ التحصیل شده‌اند، تحصیل آنان خاتمه یافته تلقی شده و در مورد آنان اقدامی صورت نمی‌گیرد.

۷- کسانی که شرط معدل و یا سن را از ابتدا بر اساس آیین‌نامه‌ها و فرمول های مورد عمل در دوره مذکور نداشته‌اند، به استثنای پذیرفته شدگان شاهد و ایثارگر که براساس بند ۴ فوق در مورد آنان عمل خواهد شد، مجاز به ادامه تحصیل با هزینه شخصی خواهند بود. در مورد این دسته از پذیرفته‌شدگان تخفیف هایی در مورد نصاب معدل و کبر سن مشروط به عدم عدول از کیفیت تحصیلی، اعمال و به دانشگاه ها و خودشان اعلام شده است.

۸- کسانی که در ارائه اطلاعات اولیه تخلف داشته اند، طبق مقررات از بورس و ادامه تحصیل محروم شوند.

دکتر فرهادی در ادامه با ابراز تأسف از اظهار نظرهایی که در ایجاد انتظار و توقع بیجا و غیرعملی در دانشجویان “تبدیل به داخل” برای “جایابی” ایجاد می شود، تصریح کرد: اصولاً “جایابی” بر اساس مقررات وزارت و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و هیأت‌های جذب، مسیری از پائین به بالا دارد و وزارت صرفاً نقش ابلاغ تقاضاها به دانشگاه‌ها و نظارت بر حسن انجام وظیفه آنها را به عهده دارد. البته کاهش ظرفیت بورس جدید و مستثنی کردن بررسی تقاضاهای این دانشجویان از مسیر فراخوان‌ها و تأکید بر رسیدگی، از طریق ابلاغ دو بخشنامه به دانشگاه‌ها از جمله تلاشهای انجام شده برای جایابی طبیعی متقاضیان است که در این دوره تاکنون منجر به جایابی تعداد قابل توجهی از آنان شده است.

وزیر علوم در خصوص ادعاهای مطرح شده در خصوص قانونی بودن قریب به اتفاق، تصمیم گیری‌های گذشته، با استناد به پذیرش مسئولیت توسط وزیر وقت اظهار داشت: با این استدلال که وزیر وقت مسئولیت عدول از بخشنامه‌ها و مقررات مصوب را پذیرفته اند، پس تصمیمات تماماً قانونی است، توسط مراجع حقوقی و قانونی مردود اعلام شده است. جالب آنکه وزیر محترم وقت در مکاتبات مربوط در دوران تصدی خود فقط اجازه “اقدام طبق ضوابط” را به صورت مکتوب صادر کرده است و استثناهای متعدد مسئولان وقت بورس و تخلف از بخشنامه‌ها را در دوره مسئولیت خود نپذیرفته است.

علاوه بر آن، آنچه قبول شده است، قبول بخشنامه‌های وقت، علی‌رغم عدم طی مراحل قانونی، بوده است اما تصمیم گیری‌های مدیران و یا شورای بورس، که خلاف همان بخشنامه‌ها بوده، هرگز مورد تأیید قرار نگرفته است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر فرهادی تاکید کرد: سیاست وزارت علوم ، تلاش در جهت توسعه علمی و رسیدن به اهداف سند چشم انداز است و بس.

وزیر علوم در پایان گفت : با تصمیمات اعلام شده و شفاف سازی این تصمیمات ، که به مسئولان محترم نیز اعلام گردیده و با همکاری همه جانبه روسای محترم دانشگاه ها و مسئولان وزارت علوم، متقاضیان بورسیه ها با اطمینان خاطر به امر تحصیل خود پرداخته و ضمن اعلام آمادگی مجدد کلیه واحدها جهت پاسخگویی به موارد ابهامی ، امیدوارم ضمن پرهیز از اظهار نظرهای غیر مسئولانه ، شاهد محیطی آرام و با نشاط در آغاز سال تحصیلی در مراکز آموزش عالی باشیم .

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *