خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » آخرین اصلاحات آیین‌نامه بورس

آخرین اصلاحات آیین‌نامه بورس

مدیرکل بورس وزارت علوم با تاکید بر اینکه آیین نامه بورس خارج همان آیین نامه‌ای است که سال ۶۹ تصویب شد،‌ گفت: به این آیین نامه دستور العملی اضافه شده است که طبق آن شروع فرآیند پذیرش از طریق آزمون غیر متمرکز است. همچنین سابقه تحصیلی و شرط سن فرد در این دستور العمل لحاظ شده است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

احمد غلامی در گفت‌وگو با  خبرگزاری ایسنا افزود:‌ در آزمونی که سال گذشته برگزار شد در کد رشته‌هایی که بر اساس نقشه جامع علمی کشور در اولویت بودند، صد نفر واجد شرایط تشخیص داده شده و برای بورس خارج معرفی شدند. این افراد باید مراحل کار که شامل (اخذ اعلام نیاز از یک دانشگاه داخل کشور و محل خدمت، اخذ پذیرش معتبر و وثیقه و در نهایت اخذ ویزا و اعزام است)، را پیگیری کنند که این یک پروسه زمان بر است.

وی در مورد نحوه پذیرش بورس داخل نیز توضیح داد: نحوه پذیرش بورس داخل بر اساس آیین نامه هیئت جذب است که هر سال در فراخوان جذب اعلام می‌شود. اما این آیین نامه کیفی تر شده است برای مثال در آن قید شده که معدل کارشناسی باید بالای ۱۵ و معدل کارشناسی ارشد باید بالای ۱۷ باشد.

مدیر کل بورس وزارت علوم در ادامه در پاسخ به این سوال که اعزام دانشجو به کدام کشورهاست، گفت: اعزام به کشورها به رشته تحصیلی، پذیرش و اعتبار دانشگاه‌ها بستگی دارد. برای مثال دانشگاه‌های غربی برای رشته هوا و فضا به دانشجویان ما پذیرش نمی‌دهند و اگر دانشجویی قصد دارد تا اعزام شود باید از کشورهای روسیه، بلاروس، اوکراین یا چین پذیرش بگیرد.

غلامی با تاکید بر اینکه در مجموع با اسرائیل هیچ رابطه‌ای نداریم، ادامه داد: به برخی کشورهای خاورمیانه مانند عراق و سوریه نیز به دلیل شرایط امنیتی، حاضر به اعزام دانشجو نیستیم. شهریه و هزینه کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا بسیار بالاست و اگر دانشجو قصد دارد بورس شود باید از دانشگاه کمک هزینه دریافت کند که معمولا این امر برای دانشجوهای قوی انجام می‌شود.

وی با اشاره به دستور العملی که سالها قبل در مورد کشور انگلستان ابلاغ شد، اظهار کرد: فعلا اعزام دانشجو به کشور انگلستان انجام نمی‌شود و اعزام به کشور ایرلند به دلیل مشکلاتی که دانشجویان قبلی در زمینه بیمه و طول تحصیل و … داشتند فعلا در اولویت ما نیست. اعزام به بقیه کشورها در صورت دارا بودن دانشگاه معتبر، استاد راهنمای شاخص و رشته تخصصی که مورد تایید کمیته تخصصی ما باشد، مشکلی ندارد.

وی در مورد ظرفیت بورسیه خارج و داخل توضیح داد: بر اساس بودجه برای بورس خارج ۱۰۰ نفر، بورس داخل ۴۰۰ نفر، مربی دانشگاه‌ها ۲۰۰ نفر و ۷۰۰ نفر برای فرصت‌های تحقیقاتی کوتاه مدت پیش بینی شده‌اند؛ البته اگر بودجه‌ای که مصوب شده است صد در صد تخصیص داده شود این آمار تحقق می‌یابند.

مدیرکل بورس وزارت علوم در ادامه در مورد مقرری بورسیه‌ها گفت: مقرری بورسیه خارج، از ابتدای سال ۹۳ به طور متوسط ۱۰ درصد تغییر کرده است که در شش ماه دوم سال قابل اجراست و در محاسبات اجرا می‌شود. البته شش ماه اول هم در لیست جداگانه‌ای محاسبه و پرداخت می‌شود. همچنین مقرری بورسیه داخل، افزایش مقرری ۲۰ درصد است که از اول مهر امسال اجرا خواهد شد.

غلامی با تاکید بر اینکه توزیع ارز بورسیه مشکلی ندارد، گفت: روال بر اساس سالهای گذشته است. بعضا نمی‌توان از سیستم بانکی حواله کرد و خود فرد یا وکیل باید از ایران دریافت کند. اگر سیستم بانک بین المللی مانند گذشته شرایط را فراهم کند توزیع ارز راحت تر است.

وی در پایان در مورد تغییرات جذب مربیان دکتری صورت گرفته نیز اظهار کرد: در این زمینه هم آیین نامه اصلاح و کیفی شده است و شرط امتیاز پژوهش به پذیرش فرد اضافه شده است. همچنین مصاحبه علمی در دانشگاه و اداره کل بورس هم انجام می‌شود.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *