خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » بازگرداندن اعتماد استادان به نظام علمی کشور

بازگرداندن اعتماد استادان به نظام علمی کشور

رئیس مرکز جذب وزارت علوم با اشاره به مهمترین تصمیمات مرکز جذب وزارت علوم در ۷ ماه گذشته، مهمترین تحول در مرکز جذب را بازگرداندن اعتماد استادان به سیستم وزارت علوم در نظام علمی کشور دانست و گفت: استادان می‌گویند در این دوره هیچ حکمی از وزارت علوم ندارند و در امنیت روانی زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدرضا رضوان طلب صبح امروز در جمع خبرنگاران مباحثی از جمله عدم ارتباطش با حزب‌ها و جناح‌های سیاسی، تفاهمنامه وزارت علوم با وزارت اطلاعات، روند جذب استادان توسط وزارت علوم و دانشگاه‌ها، آخرین آمار از پرونده متقاضیان جذب، تکلیف اساتیدی که از تدریس کنار گذاشته اند را تشریح کرد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

بدون هیچ رانت و امتیازی به وزرات علوم آمدم

رضوان طب در این نشست خبری با بیان این که برای ریاست مرکز جذب از هیچ رانت، امتیاز یا تاییدیه استفاده نکرده است گفت: فرجی دانا را از دور می شناختم و هیچ ارتباط حزبی و جناحی هم نداشتم و هیچوقت به عنوان یک اصلاح طلب در هیچ فرآیند یا دوره ای معرفی نشدم چون همواره فعالیت علمی انجام داده ام.

وی ادامه داد: هیچ مساله حزبی و جناحی مرا به صندلی مسئولیت وزارت علوم دعوت نکرد و در این چند وقت که در وزارت علوم کار می کنم احساس عزت و افتخار می کنم.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم با بیان این که دانشگاه خاستگاه سیاسی نیست درباره فعالیت استادان در دانشگاه ها گفت: هر استادی که از نظر رفتاری با شاخص های مطرح شده و بیانات رهبری مرتبط باشد جایش در دانشگاه است.

عدم دخالت فرجی دانا در امور مربوط به جذب

به گزارش مهر عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه سخنانش با اشاره به عدم دخالت فرجی دانا در مراحل جذب استادان اظهار داشت: مدت ۷ ماه است در وزارت علوم فعالیت می‌کنم و حداقل هفته‌ای سه ساعت با معاونان جلسه برگزار می‌کنیم، حتی یک بار هم نشده که وزیر علوم از میان نامه‌های ارسالی به دفتر ما نظر به شخصی داشته باشد و بگوید فلان فرد را رد یا قبول کنید.

وی درباره کارگروه جذب هیات علمی گفت: در این کارگروه یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس مرکز جذب، یک حقوقدان و یک عضو وزارت علوم عضویت دارند. در این شورا هم وزیر علوم هیچ دخالتی نداشته و حتی یک بار هم به من نگفت که در پرونده استادی تجدید نظر کنم. فرجی دانا مدام توصیه می‌کند که در فرآیند جذب حق کسی ضایع نشود چون باید آبرو و ابهت دانشگاه‌ها را حفظ کنیم. وزیر علوم بارها به ما تاکید کرده هر مساله‌ای که برایش اتفاق می‌‌افتد آنها کار خود را انجام دهند و فکر نکنند اگر اقدامی انجام می‌دهند روی اتفاقات مرتبط با وزیر تاثیر می‌گذارد.

ارایه گزارش حکم ۴ استاد دانشگاه

رئیس مرکز جذب وزارت علوم با اشاره به وضعیت پرونده ۴ استاد دانشگاه که گفته می‌شد از نظر سیاسی مشکل دارند گفت: یکی از این استادان با حکم دیوان عدالت اداری به دانشگاه بازگشته است. درباره استاد دیگری که گفته می‌شد به علت مسایل مرتبط با اتفاقات ۸۸ اخراج شده باید بگویم پس از بررسی‌ها مشخص شد این استاد برای مدتی درخواست مرخصی بدون حقوق امضا کرده اما به علت عدم بررسی درخواست پس از مدتی مسئولان تصور کردند که حکم درخواستش اجرایی شده ولی او را اخراج کرده بودند که پس از اعتراض این استاد بار دیگر به دانشگاه بازگشت. استاد سوم را بازنشسته کرده بودند که هرچند حکمش بررسی شد اما به دانشگاه بازنگشت. استاد چهارم هم حکم انتصابش مشکل داشته است.

مهمترین تحول در مرکز جذب هیات علمی

رضوان طلب مهمترین تحول در مرکز جذب را بازگرداندن اعتماد استادان به سیستم وزارت علوم در نظام علمی کشور دانست و گفت: استادان می‌گویند در این دوره هیچ حکمی از وزارت علوم ندارند و در امنیت روانی زندگی می‌کنند.

علت امضای تفاهمنامه مرکز جذب با وزارت اطلاعات

به گزارش مهر، خبرنگاری از رئیس مرکز جذب درباره علت امضای تفاهمنامه این مرکز با وزارت اطلاعات پرسید که رضوان طلب در این باره خاطرنشان کرد: به علت تسهیل در مسیر استعلام مسئولان دانشگاه‌های وزارت علوم، تفاهمنامه ای برای کاهش مدت زمان پاسخگویی به استعلام ها امضا شد.

تشریح فرآیند جذب استادان در دانشگاه ها

رئیس مرکز جذب وزارت علوم در پاسخ به پرسش خبرنگاری برای اعلام برنامه های جذب استاد در دانشگاه‌‌ها بار دیگر به فرآیند جذب اساتید اشاره کرد و گفت: از سال ۸۸ تا کنون ۹ دوره فراخوان جذب هیات علمی توسط وزارت علوم برگزار شده است. پیش از این متقاضیان باید ضمن آشنایی با گروه آموزشی خود در دانشگاه راهی برای جذب می‌یافتند اما وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای حل این مشکل و ایجاد فرصت‌های برابر درگاه الکترونیک مرکز جذب را فعال کردند و این فراخوان به صورت منظم در سال دو بار برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پس از فعال شدن سایت ثبت نام برای متقاضیان افراد می‌توانند بر اساس نیازهای بارگذاری شده ثبت نام کنند و پس از آن اطلاعات متقاضیان به دانشگاه‌های مقصد ارایه می‌شود. در مرحله‌های بعد مصاحبه علمی و سپس مصاحبه عمومی انجام می‌شود و پس از آن پرونده‌ها در هیات‌های اجرایی جذب دانشگاه‌‌ها که ۱۰۶ دفتر در کل کشور فعال هستند، ارسال خواهد شد.

رضوان طلب خاطرنشان کرد: حکم هیچکدام از اعضای شورای جذب را وزیر علوم صادر نمی‌کند بلکه این امر بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است و وزیر علوم هیچ اطلاعی از ترکیب این شورا ندارد؛ فقط به این دلیل که وزیر علوم عضو هیات علمی دانشگاه تهران است جدیدترین ترکیب شورای جذب را در اختیارش گذاشته اند تا مصاحبه کند. در این ترکیب به جز دانشیاران یک استادیار هم حضور داشت. فرجی دانا درباره این استاد تاکید کرد که این فرد را نمی شناسد اما شایسته است ترکیب شورای جذب دانشگاه تهران استادیار به بالا باشد که من درباره استاد توضیحاتی را ارایه کردم.

وی درباره ترکیب شورای جذب دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ۴ نفر از اصولگرایان عضو این ترکیب هستند و وزیر علوم هیچ نظری روی این افراد ندارد. گاهی اوقات برخی از اصولگرایان ما را تهدید می‌کنند که اگر ما را در ترکیب شورای جذب قرار ندهید وزیر را استیضاح می کنیم اما وزیر علوم هیچگاه در این باره نظر خود را اعلام نکرد.

به گفته رئیس مرکز جذب وزارت علوم ۹۰ درصد پرونده‌‌های مربوط به جذب استادان در سلسله مراتب بررسی می‌شود و ۱۰ درصد دیگر در مرکز جذب بنابراین فرآیند بررسی پرونده‌ها بیشتر از ۴.۵ ماه طول نمی‌کشد.

بازگشت اساتید به دانشگاه‌ها

خبرنگار مهر از رئیس مرکز جذب درباره بازگشت آن دسته از استادانی که در دوره گذشته بنا به دلایلی از کار کنار گذاشته شده اند گفت: تنها چند مورد اتفاق افتاده که حکم برخی از این افراد برای بازگشت به دانشگاه توسط مراجع دیگر صادر شده است و این استادان برای بازگشت به دانشگاه به ما مراجعه نمی‌کنند اما استادان برای بازگشت حق دو بار اعتراض دارند و در این زمینه عده‌ای مراجعه کردند که احکام گذشته‌شان نقض شد.

چگونگی تغییر وضعیت پیمانی به رسمی آزمایشی

به گزارش مهر، خبرنگار دیگری از رضوان طلب درباره شرایط تبدیل وضعیت پرسید که وی در این باره اظهار داشت: استادان ابتدا درخواست تبدیل وضعیتشان را به دانشگاه‌ها ارسال می‌کنند اگر ۶۰ درصد امتیاز ارتقاء را داشته باشند به رسمی آزمایشی تغییر وضعیت می‌شوند.

وی اضافه کرد: سپس کارگروه‌های مرتبط با این امر در دانشگاه‌ها نظر خود را می‌دهند و پس از آن پرونده‌ها به وزارت علوم ارسال می‌شود.

چرایی عدم برگزاری دوره های آموزشی برای استادان توسط مرکز جذب

خبرنگاری از رئیس مرکز جذب درباره چرایی عدم برگزاری دوره‌های آموزشی برای استادان توسط مرکز جذب پرسید، رضوان طلب در این باره تاکید کرد: هنوز متولی آموزش استادان در وزارت علوم مشخص نشده هرچند در این خصوص مدعیانی هم وجود دارند.

وی ادامه داد: از زمان فعالیت مرکز جذب تاکنون هرچند بحث آموزش استادان مطرح شده اما مرکز جذب تا همین لحظه نیز آموزشی را برای استادان برگزار نکرده است.

تغییر ساختار مرکز جذب وزارت علوم

رضوان طلب درباره تغییر ساختار مرکز جذب گفت: پیش از این یک مرکز جذب بود و یک رئیس و یک معاون و چند کارمند پروژه‌ای اما در این دوره سه معاونت اجرایی، تایید صلاحیت و ارزشیابی را فعال کرده‌ایم و درخواست راه‌اندازی معاونت چهارم را هم داریم. هم اکنون ۳۱ دفتر استانی مرکز جذب زیر نظر مسئول مرکز در حال فعالیت هستند.

برسی پرونده جذب دانشگاه آزاد

به گزارش مهر، خبرنگار دیگری از بررسی پرونده‌های دانشگاه آزاد پرسید و رضوان طلب در این باره اظهار داشت: تمامی پرونده‌های مرتبط با دانشگاه‌های غیردولتی و حتی دانشگاه آزاد اسلامی در وزارت علوم بررسی می‌شود و تعاملات خوبی با این دانشگاه‌ها داریم.

تاکید بر همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس مرکز جذب وزارت علوم درباره همکاری وزارت علوم با شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: مرکز جذب از حیث مدیریتی تحت نظر وزارت علوم و از نظر لجستیک تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

آخرین آمارها از فراخوان‌های جذب

به گفته رضوان طلب در طی ۹ فراخوان گذشته ۳۷۰ هزار و ۷۲ نفر در فراخوان جذب شرکت کردند. از این تعداد ۵ هزار نفر دعوت به مصاحبه شدند، پرونده ۱۸ نفر تجدیدنظر شد، ۶ هزار و ۴۲۸ نفر تایید شدند، ۱۳۳ هزار نفر در مرحله عدم اولویت یا عدم قبولی در مصاحبه قرار گرفتند و ثبت نام تعدادی هم برای ما مشخص نشد.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *