خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » کاهش بورسیه دانشجویان ایرانی به دلیل پتانسیل موجود در کشور

کاهش بورسیه دانشجویان ایرانی به دلیل پتانسیل موجود در کشور

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل گفت: تعداد دانشجویان ایرانی بورسیه به خاطر پتانسیلی که در داخل ایجاد شده کاهش پیدا کرده است و ما در حال حاضر ۴۴۰ دانشجوی بورسیه در خارج از کشور داریم.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش  خبرگزاری فارس، حسین سالارآملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در هشتمین همایش دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور که با شعار معنویت، نشاط و امید برگزار شد، ضمن محکوم کردن هجوم وحشیانه اسرائیل به غزه گفت: امیدواریم به زودی شاهد آزادی قدس شریف و سرنگونی رژیم اشغالگر صهیونیستی باشیم.

وی در ادامه ضمن بیان مطالبی در رابطه با توسعه نیروی انسانی در جمهوری اسلامی ایران افزود: نیروی انسانی در جمهوری اسلامی از نظر کیفی در بین کشورهای منطقه در وضعیت قابل توجهی قرار دارد.

سالارآملی با بیان اینکه در حال حاضر ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور داریم، گفت: سالیانه رشد دانشجویان تحصیلات تکمیلی ۲۶ درصد است و ۱۹ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در کشور ما تحصیل می‌کنند.

وی اضافه کرد: ما ۱۱۹ دانشگاه دولتی، ۵۵۰ دانشگاه پیام نور در شهرستان‌های مختلف، ۳۸۵ شعبه دانشگاه آزاد در کشور و ۷۳۹ شعبه دانشگاه علمی و کاربردی داریم که این در مجموع ظرفیت عظیمی است که در آسیا نظیر آن یافت نمی‌شود و این ظرفیت می‌تواند در راستای توسعه‌های بین‌المللی به ما کمک بسیاری کند.

رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم خاطرنشان کرد: از دانشجویان ما ۴۵ درصد در رشته‌های علوم انسانی، ۳۴.۶ درصد در رشته‌های مهندسی، ۶.۳ درصد در رشته‌های هنر، ۶.۸۴ درصد در رشته‌های علوم پایه، ۱.۵۵ درصد در رشته‌های پزشکی و مابقی در رشته‌های کشاورزی و دیگر رشته‌ها در حال تحصیل هستند.

سالار آملی یادآور شد: طبق برآورد یک موسسه معتبر، ۲۴ ایرانی در بین ۳۴۰۰ دانشمند برتر جهان قرار دارند که از این ۲۴ ایرانی ۱۰ نفر در داخل کشور ، ۱۲ نفر در کشور آمریکا، یک نفر در کانادا و یک نفر در انگلستان هستند.

وی در رابطه با ترافیک رفت و آمد‌های علمی به کشور، افزود: در عرض این ۴ ماه اخیر ۲۴۷ نفر از اندیشمندان یا سیاستگذاران بین‌المللی دنیا به کشور ما آمدند و وضعیت خوبی در این زمینه داریم و رفت و آمدهای علمی در کشور ما بسیار خوب بوده است.

سالارآملی تاکید کرد: جمعیت کشور ما در حال حاضر بیش از ۷۷ میلیون نفر است و میزان باسوادی در کشور در رده سنی بالای شش سال ۸۷ درصد و این میزان بین رده سنی ۶ تا ۱۸ سال ۹۷ درصد است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: بیش از پنج میلیون و ۴۷۶ هزار نفر آقا و حدود پنج میلیون نفر خانم از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند.

سالارآملی ادامه داد: در کشور سه دستگاه مهم، آموزش و پرورش، وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای توسعه علم و فناوری در کشور مشغول هستند و ۵۲ درصد دانشجویان ما در حال حاضر پسر و ۴۸ درصد دختر هستند.

وی گفت: دانشجویان ایرانی بورسیه به خاطر پتانسیلی که در داخل ایجاد شده کاهش پیدا کرده است، و ما در حال حاضر ۴۴۰ نفر دانشجوی بورسیه در خارج از کشور داریم و از سوی دیگر ۲۸ هزار نفر دانشجو در مقطع دکترا، ۳۰ هزار نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۰ هزار نفر دانشجوی ایرانی در مقطع لیسانس در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند.

سالارآملی ادامه داد: میزان دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند، دقیقا مشخص نیست زیرا بعضا پرونده تشکیل نمی‌دهند و ما عدد واقعی از این میزان نداریم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تصریح کرد: پنج دانشگاه ما بین رتبه‌های ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشگاه‌های برتر دنیا هستند.

وی افزود: به تازگی موسسه تامسون رویترز اسامی سه هزار دانشمند و مغز علمی برتر را منتشر کرد که ۲۴ نفر از این دانشمندان ایرانی بودند که ۱۲ نفر آنها در حال حاضر در آمریکا هستند، یک نفر آنها در انگلیس، یک نفر در کانادا و ۱۰ نفر نیز در کشور مشغول به فعالیت هستند. در این لیست از کشور عربستان ۱۸ نفر و از کشور ترکیه ۱۰ نفر حضور دارند که بیشتر آنها عربستانی نیستند و دانشمندانی هستند که از کشورهای دیگر در این کشور مشغول به فعالیت هستند.

آملی در خاتمه تاکید کرد: از نظر کیفی در بین کشورهای منطقه نیروی انسانی ما قابل توجه است.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *