خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » گرایش سیاسی در جذب اعضای هیات علمی تاثیری ندارد

گرایش سیاسی در جذب اعضای هیات علمی تاثیری ندارد

با حضور حجت الاسلام دکتر محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، ضمن معرفی رئیس دفتر تحقیق استان، اعضای جدید هیات اجرایی جذب و کمیته بررسی صلاحیت های عمومی، مسائل و مشکلات پیرامون روند جذب اساتید مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا-منطقه خوزستان، دکتر رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست به تشریح روند کنونی جذب پرداخت و گفت: هیچ چیزی از دستورالعمل ها و رویه ها عوض نشده و به قوت خود باقی است، اما بعضی رویکردها تغییر یافته و زمینه برای تسریع در روند جذب اعضای هیات علمی فراهم شده است.

وی با تاکید بر اینکه گرایش سیاسی در جذب اعضای هیات علمی تاثیری ندارد، تصریح کرد: اصلاح طلبی گناه نیست، معیار ما ولایت است. همانطور که مقام معظم رهبری فرموده اند نمی پسندیم که دانشگاه ها باشگاه سیاسی شوند، اما در اینکه تنوع سلیقه ها و دیدگاه های سیاسی در دانشگاه باشد مشکلی نیست.

رضوان طلب ادامه داد: مهم این است که با دیدگاه سیاسی طوری برخورد شده که مجموعه دانشگاه ها را به باشگاه سیاسی تبدیل کرده و منزلت علمی را کاهش داده و خدشه دار کرده و این ظلمی بزرگ است که دانشگاه را وارد این مقوله کردند.

وی خطاب به اساتید دانشگاه شهید چمران و برخی دانشگاه های استان اظهار کرد: شما رجال علم هستید کار سیاست را به اهل آن بسپارید. وظیفه و ماموریت ما کار علمی است در هر رشته ای که هستیم.

رضوان طلب با یادآوری این نکته که جناح های سیاسی در جذب اساتید تاثیر و دخالت ندارد، متذکر شد: در دفتر مرکزی جذب پرونده ها را با این نگاه بررسی نمی کنیم که این متقاضی جذب به چه کسی رای داده، بلکه به وزنه علمی فرد توجه می شود.

وی افزود: برخی گفته‌اند که به دلیل رفتارهای سیاسی تایید صلاحیت نشده‌اند؛ از همین جا اعلام می کنم اگر به کسی ظلمی شده و فقط به خاطر سلیقه و مشی سیاسی به او نامهربانی و بی توجهی شده پرونده او را دوباره بررسی خواهیم کرد.

رضوان طلب تاکید کرد: اعضای کمیته تجدید نظر، صاحبان سلیقه‌های سیاسی نیستند و از نمایندگان مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده مقام معظم رهبری، اساتید دانشگاه که وجهه حقوقی دارد و وزارت علوم در آن عضو هستند و همه تلاش ما در دفتر جذب مرکزی این است که حقی از کسی ضایع نشود.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تشریح چگونگی مسیر ثبت نام متقاضیان جذب و احراز صلاحیت‌های علمی و عمومی آنها پرداخت و تاکید کرد: هیچکس با هیچ سفارشی و مزیتی غیر از وزنه علمی نمی‌تواند وارد دانشگاه شود.

رضوان طلب با بیان اینکه بیشتر کار جذب اساتید در خود دانشگاه‌ها انجام می شود، تصریح کرد: ۵ تا ۷ نفر شخصیت‌های حقیقی در هیات جذب استانی هستند که همه افرادی با استقلال رای، سوابق علمی درخشان و مقبولیت عمومی هستند و گرایش سیاسی این افراد اصلا ملاک نیست.

وی مدت زمان بررسی پرونده یک متقاضی جذب هیات علمی را ۴ ماه و نیم اعلام کرد و گفت: از این مدت، ۴۵ روز سهم ماست که مربوط به هیات اجرایی است و سه ماه دیگر کارهای مربوط به بررسی صلاحیت های عمومی و علمی متقاضی است که باید در همین مدت انجام شود.

رضوان طلب تصریح کرد: در بررسی صلاحیت های علمی، ما فقط پرونده‌ها را از نظر شکلی بررسی می‌کنیم، در حدی که استانداردهای مربوط به مقررات توسط کارشناس بررسی می شود و وارد جزییات نمی شویم. در بخش صلاحیت عمومی هم بررسی توسط دانشگاه انجام می‌شود و ما فقط تایید می‌کنیم.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به برخی سوالات مطرح شده توسط اساتید دانشگاه شهید چمران اظهار کرد: ما در خصوص پرونده‌هایی که در سطح رده (دانشگاه) باقی مانده و بلاتکلیف است، از رده توضیح می خواهیم و اعلام شده که اگر پرونده ای بیش از ۴ ماه و نیم زمان برده، حقوق آنها را اختصاص دهند.

وی استقلال دانشگاه ها را در حد قابل قبول دانست و در عین حال اذعان داشت: سلیقه‌های شخصی بعضی جاها کار را خراب کرده و اعمال سلیقه های کج مشکل ساز شده است.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از انعقاد تفاهمنامه ای با وزارت اطلاعات خبر داد و گفت: کاهش زمان بررسی پرونده، لغو بسیاری مصاحبه ها، تعیین زمان یک ماهه برای مصاحبه، لغو استعلام‌های مختلف و تنها انجام یک استعلام از جمله مزایای این تفاهم نامه است.

رضوان طلب در خصوص فراخوانی که قرار است شهریورماه برای جذب اعضای هیات علمی منتشر شود گفت: معتقدیم فراخوان باید در ۴ ماه و نیم بسته شود و دانشگاه ها ظرف همین مدت نتیجه را اعلام کنند. دانشگاه هایی که متقاضیان فراخوان قبل را تعیین تکلیف نکرده‌اند حق ندارند در فراخوان جدید شرکت کنند.

به گزارش ایسنا، در این نشست که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، دکتر محمد رعایایی سرپرست دانشگاه نیز در سخنانی به معرفی این دانشگاه با حدود ۱۷ هزار دانشجو و ۶۰۰ عضو هیات علمی به عنوان دانشگاه مادر جنوب غرب کشور پرداخت و نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه شهید چمران را یک به ۲۷ اعلام کرد و گفت: این در حالی است که نرم کشوری یک به ۱۸ است.

وی بر لزوم رفع این نقیصه با جذب اساتید جوان تاکید کرد و خواستار عدم سخت گیری، رعایت تعادل و لحاظ کردن شرایط نامناسب آب و هوایی و جوی خوزستان و استقبال کم اساتید از جذب در دانشگاه های این منطقه شد.

رعایایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر عضو هیات علمی از بدو استخدام تا مرحله رسمی قطعی شدن در چهار نوبت غربال می شود و مراحل جذب را باید تکرار کند در حالی که می توان با تعریف ساز و کار مناسب، راهکارهای بهتری برای این منظور انتخاب و اجرا کرد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز همچنین از دخیل نبودن و عدم تاثیر گروه های تخصصی علمی بر روند جذب اساتید انتقاد کرد و خواستار حل این مسئله شد.

به گزارش ایسنا، همچنین طی احکام جداگانه از سوی دکتر جعفر میلی منفرد معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر رحیم چینی پرداز عضو هیات علمی گروه آمار دانشگاه شهید چمران اهواز به عنوان رئیس دفتر تحقیق استان خوزستان منصوب شد.

در مراسمی با حضور دکتر رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، احکام آقایان دکتر حمیدرضا غفوری، دکتر منصور زراء نژاد، دکتر محمود آبدانان، دکتر رحیم چینی پرداز، دکتر رحیم هوشمند، دکتر منصور فربد و دکتر محمدعلی فیروزی به عنوان اعضای جدید هیات اجرایی جذب دانشگاه شهید چمران اعطا شد.

همچنین دکتر رحیم چینی پرداز، دکتر لطف‌اله خواجه‌پور، دکتر نوراله معلمی، دکتر غلامحسین مکتبی و دکتر مسعود خداپناه نیز به عنوان اعضای کارگروه بررسی صلاحیت عمومی هیات اجرایی جذب معرفی و احکام ایشان اعطا شد.

در این مراسم، از دکترسعید شاکریان، دکتر پروین گلی زاده، دکتر کریم رضا دوست، دکتر سید یوسف محفوظی، دکتر محمد راضی جلالی، دکتر عبدالامیر معزی، دکتر محمود شکیب انصاری، دکتر هادی نداف و دکتر کیومرث بشلیده اعضای سابق هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی تقدیر شد.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *