خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » ابراز تاسف وزارت علوم از جو رسانه‌ای تخلفات حوزه بورس

ابراز تاسف وزارت علوم از جو رسانه‌ای تخلفات حوزه بورس

وزارت علوم با صدور اطلاعیه ای در زمینه بعضی تخلفات صورت گرفته در حوزه بورس اعلام کرد: انتشار رسانه ای با هدف جلوگیری از بروز حاشیه های احتمالی بوده اما عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه‌ شدگان را فراهم آوردند موجب تأسف است ضمن آنکه عکس‌العمل‌هایی ایجاد شد که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده‌ای در حوزه بورس نداشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روابط عمومی وزارت علوم در اطلاعیه ای یادآور شده است: انتشار رسانه ای بعضی تخلفات صورت گرفته در حوزه بورس که با هدف جلوگیری از بروز حاشیه های احتمالی و در جهت اطلاع رسانی و شفاف سازی و همچنین، حمایت از افراد ساعی و توانمندی که بر اساس آیین نامه های مربوط،  مشغول به تحصیل شده بودند، صورت گرفت، با حاشیه ها و عکس العمل هایی همراه بود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

“همان طور که در مصاحبه های مکرر دکتر صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان ، بارها و بارها ذکر شده است، اگرچه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری با روند حاکم بر اعطای بورس و ادامه تحصیل در مقطع دکترای داخل و خارج از این طریق موافق نیست، ولی با التزام به تعهدات گذشته، تا پایان سال ۹۲ کلیه درخواستها را در همان چارچوب گذشته مورد بررسی و اقدام قرار داده است.”

“در مصاحبه مطبوعاتی دکتر صدیقی با صراحت و شفافیت بیان شد که از جمع ۳۰۰۲ نفر بورسیه اعلام شده، ۹۳۳ نفر  مربیان دانشگاههای کشور هستند و ۱۸۵ نفر هم با استفاده از آیین نامه ایثارگران بورسیه شده اند و ۱۸۸۴ نفر هم دارای قبولی برای خارج از کشور بوده اند که بورس خود را به داخل تبدیل کرده اند. همه این افراد در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند و معاونت دانشجویی بر اساس تعهدات قبل، شهریه آنها را به دانشگاهها پرداخت کرده است.”

“براساس گزارش ارائه شده توسط رئیس سازمان امور دانشجویان به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نمایندگان مجلس نیز به برخورد قاطع با موارد غیر قانونی تاکید داشتند. به هر حال وزارت علوم با احترام و التزام کامل به تعهدات گذشته، در مواردی که تخلف صورت گرفته باشد، برخورد قانونی لازم را انجام خواهد داد.”

“لازم به ذکر است که حدود یک‌سوم این افراد در حال حاضر هیئت علمی دانشگاه‌های کشور هستند که به انضمام ۱۸۵ نفر استفاده کننده از آیین‌نامه ایثارگران دارای محل خدمت مشخص در دانشگاه‌ها هستند و یک‌سوم از ۱۸۸۴ نفر هم در حال حاضر جایابی شده‌اند و بقیه افرادی هم که براساس آیین‌نامه مشغول به تحصیل هستند وزارت علوم از هر گونه کمک و مساعدت برای جایابی آنها مضایقه نخواهند کرد.”

“جا دارد هم از عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه‌ شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم. عکس‌العمل‌هایی که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده‌ای در حوزه بورس نداشته‌اند.”

به گزارش مهر، بر اساس اعلام دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان در تاریخ ۴ خردادماه درباره پرونده ۳ هزار دانشجوی بورسیه ای که بدون آزمون پذیرش شدند گفته بود: دانشگاه علامه طباطبایی و خوارزمی به ویژه علامه دانشگاه هایی بودند که ظرفیت بالایی از دانشجویان تبدیل خارج به داخل را پذیرفته بودند.

وی با بیان اینکه از سال ۸۵ تا ۹۲ ، ۷۲۹ نفر از مسیر این فراخوان ها به خارج از کشور اعزام شدند اضافه کرده بود: تعدادی از این افراد شرایط اعلام شده در فراخوان را نداشتند که یکی شرط معدل بود که براساس آن، معدل کارشناسی آنها ۱۴ و معدل کارشناسی ارشد آنها باید ۱۶ و بالای آن باشد. از این مجموعه اعزامی ها ۷۳ نفر معدل کارشناسی آنها پایین ۱۴ و ۷۰ نفر معدل کارشناسی ارشد آنها پایین ۱۶ بود.

صدیقی با بیان اینکه برای هر دانشجوی بورسیه ۶۰۰ تا یک میلیارد تومان هزینه صرف می شود و باید بهترین ها اعزام شوند، تصریح کرد: از سال ۸۹ با توجه به مشکلات ارزی که به وجود آمد بحث تبدیل بورسیه خارج به داخل مطرح شد. از طریق تبدیل بورس خارج به داخل یک هزار و ۸۸۴ نفر به دانشگاه های داخل معرفی شده و پذیرش دریافت کردند. نیمی از این یک هزار و  ۸۸۴ نفر نظر هیات مرکزی جذب و گزینش وزارت علوم را نداشتند و تاکنون فقط ۵۵۰ نفر از این افراد جایابی شده و حکم بورس آنها صادر شده است.

رئیس سازمان امور دانشجویان یادآور شده بود: ما وارد پرونده گذشته نمی شویم. برخی از روزنامه ها نوشته بودند که نبش قبر کرده ایم ولی ما بنا نداریم این کار را انجام بدهیم. در گزارشی هم که به کمیسیون آموزش دراین خصوص ارایه شد نمایندگان اعلام کردند که با موارد خلاف مقررات برخورد شود.اکنون نمایندگان نهادهای نظارتی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات در سازمان مستقر شده و پرونده ها را بررسی می کنند.خیلی از پرونده ها بررسی شده مواردی نیز اعلام شده است.

همچنین ببینید

رئیس مرکز جذب هیأت علمی شورای تحقیق جذب هیات علمی

تشکیل شورای تحقیق جذب هیات علمی در دانشگاه ها

رییس مرکز جذب وزارت علوم اعلام کرد: به منظور تسریع در امر تحقیقات و نیز …

۳ دیدگاه

  1. من خودم جزو بورسیه شده ها بودم، البته ناگفته نماند که من صلاحیتش رو داشتم مثل مقاله و رتبه اولی و …
    اما وقتیکه دیدم چه آدم هایی از طریق بورسیه اومدن، دیگه واسه تعیین دانشگاه نرفتم. تا منو هم به چشم اون بورسیه ای ها نگاه نکنن…

  2. انصافا با برخی که با رابطه بورس شدن برخورد کنید حق من نیست که با مدرک دکتری و چند ده مقاله isi بیکار باشم بعد از دو سال از فارغ التحصیلی و یک عده اینطوری جذب بشن به خدا عدالت نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *