خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » آمار بورسیه ، جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی در سال های اخیر

آمار بورسیه ، جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی در سال های اخیر

رئیس مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم، با اشاره به سهم دولت دهم از جذب هیأت علمی در دانشگاههای کشور، تاکید کرد که دانشگاه نخستین و اصلی ترین حلقه در جذب استادان به شمار می آید.

محمدرضا مردانی طی نشستی که در خبرگزاری مهر داشت، عملکرد چهارسال مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم را طی چهار سال گذشته و از زمان حضور کامران دانشجو در این وزارتخانه، تشریح کرد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

وی در این گفتگو با اشاره به تعداد پرونده های ارسال شده از زمان آغاز فعالیت مرکز جذب هیأت علمی وزارت علوم، گفت: از اول مهرماه ۱۳۸۷ فرآیند جذب و استخدام بر اساس مصوبه شماره ۶۰۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شد و تا ۲۲ تیرماه سال جاری (۱۳۹۲) بر اساس آمار رصد شده، ۴۰ هزار و ۱۳۳ مورد پرونده به هیأت مرکزی جذب رسیده است.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشگاه نخستین و اصلی ترین حلقه جذب و بررسی صلاحیتهای علمی و عمومی متقاضیان است، ادامه داد: تمام افرادی که ثبت نام می‏ کنند توسط هیأت‏های جذب دانشگاهها مورد ارزیابی قرار می گیرند و متقاضیانی که با شرایط اعلام شده دانشگاهها در فراخوان تطبیق دارند برای مصاحبه دعوت می شوند، همچنین پرونده فاقدین شرایط ثبت نام به طور طبیعی بررسی نمی‏ شود.

به گفته مردانی تاکنون ۴۰ هزار و ۱۳۳ پرونده به هیأت مرکزی جذب واصل شده که از این تعداد حدود ۳ هزار ۶۲۶ پرونده، صلاحیت عمومی مربوط به اعضای هیأت موسس دانشگاهها و موسسات غیردولتی و علمی کاربردی، ۸۳۲ مورد مربوط به روسا و ۷۸۳ مورد هم مربوط به هیأت امنای این موسسات بوده است.

این مقام مسئول وزارت علوم در ادامه به ارائه آمار دیگری پرداخت و گفت: تعداد ۲۴ هزار و ۵ مورد پرونده مربوط به هیأت علمی، بورسیه دانشگاه‏ها و موسسات دولتی و وابسته به دستگاههای اجرایی کشور، ۲ هزار و ۶۹۹ مورد از اعضای هیأت علمی و بورس جذب شده، مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی و ۱ هزار و ۶۸۰ مورد پرونده مربوط به موسسات غیردولتی _ غیر انتفاعی است، همچنین ۳ هزار و ۸۸ مورد پرونده مربوط به دستیاران علمی دانشگاه پیام نور و ۵ هزار و ۱۰۰ مورد پرونده نیز مربوط به مدرسین دانشگاهها و مراکز علمی کاربردی بوده است.

وی افزود: از ۴۰ هزار و ۱۳۳ مورد پرونده‏ های ارسالی، ۳۴ هزار و ۷۰۶ مورد در دولت دهم دریافت کردیم یعنی حدود ۵ هزار پرونده در دولت نهم و اغلب پرونده‏ ها در دولت دهم به هیأت مرکزی جذب رسیده است.

مردانی تاکید کرد: از مجموع پرونده‏ های واصله تعداد ۲۸ هزار و ۲۰۹ مورد پرونده جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی و بورس دانشگاههای دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در هیأت مرکزی بررسی شده که از این تعداد ۲۴ هزار و ۷۸۴ تایید و به دانشگاهها اعلام شده است. علاوه بر این، از تعداد ۲۴ هزار و ۷۸۴ مورد پرونده جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی تعداد ۱۹ هزار و ۲۵۸ مورد جذب جدید هیأت علمی و بورس و تعداد ۵ هزار و ۵۲۶ مورد تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی بوده است.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم در بخش دیگر سخنان خود به سهم پرونده دانشگاههای کشور در فرایند جذب اشاره کرد و گفت: از تعداد کل پرونده‏ های تأیید شده ۸۶.۳ درصد مربوط به دانشگاه‏های دولتی و ۱۳.۷ درصد مربوط به دانشگاه‏های غیرانتفاعی و آزاد اسلامی بوده است.

وی با اشاره به آخرین بررسیهایی که تا ۲۲ تیرماه سال جاری صورت داد، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا ۲۲ تیرماه، تعداد ۲ هزار و ۸۳۸ مورد پرونده دانشگاههای دولتی و وابسته به دستگاههای اجرایی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد پرونده ۲ هزار و ۶۲۰ پرونده تأیید و اعلام و بقیه پرونده‏ ها در دست بررسی است.

مردانی در خصوص میزان پرونده های دانشگاه آزاد در دولت دهم، عنوان کرد: در دولت دهم مجموعاً ۲۱ هزار و ۸۵۵ پرونده در دست بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۲ هزار و ۴۵۲ پرونده مربوط به دانشگاه آزاد است.

وی با اشاره به آخرین آمار اعلام شده از سوی موسسه پژوهش و برنامه‏ ریزی آموزش عالی، تاکید کرد: تا سال ۹۰-۹۱ در مجموع ۶۷ هزار و ۹۸ نفر به عنوان عضو هیأت علمی در تمام زیرنظامها در دانشگاه‏ها و مرکز آموزش عالی کشور حضور دارند که در سال ۸۶-۸۷ این آمار ۵۱ هزار و ۶۱۸ نفر بود.

این مقام مسئول وزارت علوم، یادآوری کرد: در این آمار به بورسیه‏ های جذب شده در طول مدت پنج سال گذشته که هیأت علمی بالقوه محسوب می‏ شوند، همچنین متقاضیانی که پرونده آنان در جریان است ولی حکم یکساله برایشان صادر شده، اشاره نشده است.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

۷ دیدگاه

  1. فقط مسئولین محترم یه جوری کنین که دانشجویان دانشگاه ازاد کم نشود و سهمیه مراکز زیر نظر وزارت علوم را برای پذیرش دانشجو از این بیشتر نکنید. در دانشگاه ازاد سرمایه گذاری های عظیمی صورت گرفته که با سیاست های جدید دولت داره نابود میشه !

  2. من به مصاحبه دعوت و پذیرفته شدم. تا آخر کلا.
    ولی این رشته اصلا دانشجو نداره و برای سال دیگه هم دانشجو کلا نگرفته!
    مدیرگروهش می گفت میگیریم ولی نیمه ی دوم. که تو دفترچه خبری نیست!
    زیاد دلمونو خوش نکنیم. دولت دروغ رفت ولی آثارش تا سالها باقی خواهد بود.
    اینم یک دروغه.
    فقط آمار اشتغالو ببرن بالا.

  3. پس با این اوضاع احوال شما دکتراها، من از خیر ادامه تحصیل رفتن به دکترا پشیمون شدم.

    • دکتری خوندن تو ایران یعنی حماقت محض!

      فک کن یک سال بعد از دفاع بیکاری و استاد راهنمات جلوی دانشجوی ارشدش (واسه تشویق ایشون به دکتری خوندن )بهت می گه دکتری بیکار بهتر از فوق لیسانس بیکاره! اونوقت تصمیم بگیر!

  4. سلام
    منم با ۹ تا مقاله ISI و ۱۴ تا کنفرانس داخلی و تحصیل در یکی از بهترین دانشگاههای کشور در مقطع دکترا حتی یکبار هم دعوت به مصاحبه نشدم! با یکی از مسئولان حرف میزدم گفت وقتیکه سهمیه ای رو برای بورس یا استخدام اختصاص میدن به این منظور نیست که دنبال یک نفر با رزومه خوب هستن، بلکه بدین معنیه که یک نفرو پیدا کردن (حالا به هر طریقی) و دنبال قانونی کردن بورس یا استخدام اون فرد هستند! جالبه ……

  5. با سلام و احترام

    این آمارها و ارقامها با چه استدلال و مدرکی قابل اثبات است؟؟؟ ولله من و اکثره هم کلاسیها و هم دانشگاهی ها و همه مردمی که تو این فراخوانها شرکت می کنند بعد از ۲ یا سه بار شرکت حتی یکبار هم به مصاحبه دعوت نشدیم که دلمون خوش باشه . میشه یکی هر سه مقطع تحصیلی تا دکترا رتبه اول باشه دانشگاه دولتی هم درس خونده باشه سه یا چارتا مقاله ISI هم داشته باشه ولی به مصاحبه دعوت نشه؟؟؟ واقعیت موجود اینه که هیئت علمی یکی از جاهاییکه که بی سر و صدا از رانت های مختلف استفاده میشه و بسیار در حق کساییکه زحمت کشیدند و درس خوندند اجحاف میشه ان شاء الله یکی به داد این جوونای خوب مردم برسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *